Nyt dansk rummotionsudstyr testet hos NASA
Imerco A/S, Danmarks største detailkæde inden for salg af produkter til køkken og bord, offentliggør i dag årsresultat for kalenderåret 2016.
•Nettoomsætning steg til 1.122 mio. kr. En vækst på 28 mio. kr. sammenlignet med kalenderåret 2015, og mere end 115 mio. kr. de seneste 3 regnskabsår.
•Bruttoresultat steg til 515 mio. kr. En vækst på 80 mio. kr. de seneste 3 regnskabsår.
•Driftsindtjening (EBITDA) udgør 68 mio. kr. EBITDA er forbedret med 54 mio. kr. over de seneste 3 regnskabsår.
•Resultat før skat på 32 mio. kr.
•Egenkapitalen steg til 830 mio. kr.
Administrerende direktør Frederik Brønnum: “Vi arbejder konstant med at udvikle Imerco, og opnår hele tiden store forbedringer. Imercos fysiske butikker realiserede en omsætning på niveau med 2015, mens Imercos webshop og eksportsalget øgede omsætningen med mere end 40%. I 2016 åbnede vi tre nye butikker, mod én ny butik i 2015. Derudover blev en lang række butikker ombygget eller flyttet til mere attraktive placeringer.”
Frederik Brønnum fortsætter: “Imerco skal fortsat udvikles gennem yderligere udbygning og optimering af det brede netværk af 156 fysiske butikker plus webshops. Butiksnetværket skal stadig tilpasses løbende ved investeringer i opgraderinger af eksisterende butikker, flytning til mere attraktive placeringer og åbning af nye butikker i lokale handelsområder, hvor Imerco ikke er til stede i dag. Alene i 2017 åbner vi tre nye butikker. Imerco skal fortsat styrke og udvikle sin markedsposition gennem mere inspirerende butikker og sortiment, hvilket har betydning for det fremtidige arbejde med sortiment inden for bolig og gaver samt inspirerende butiksoplevelser – alt sammen til fordel for vores kunder.”
Administrerende direktør Frederik Brønnum uddyber: “Vi skal løbende opdatere og forny vores sortiment og derved skille os ud ved et varesortiment bestående af kendte mærkevarer, såvel som egne mærker af høj kvalitet til attraktive priser. Kunderne har taget godt imod vores egne produkter, og salget af Private Label og Private Brands stiger fortsat markant. I 2016 udgjorde de knap 15% af omsætningen, hele 20% af indtjeningen. Private Label omfatter bl.a. varemærkerne Cook&Baker, Casa, CasaLiving, uCare og Spot-On, mens vores Private Brands udgør designvirksomheden Erik Bagger A/S og Cathrineholm of Norway.”
Imerco relancerede med stor succes “Cathrineholm of Norway” i 2016 og forventer betydelig international vækst. Norske Cathrineholm er især kendt for de ikoniske emaljeskåle og fade med et utal af motiver, som er designet af den internationalt anerkendte norske designer, Grete Prytz Kittelsen.
Administrerende direktør Frederik Brønnum: “Imercos webshop – imerco.dk – realiserede markant vækst i 2016. Webshoppen flyttede til nye større lagerlokaler i efteråret 2015, hvilket har optimeret produktiviteten og sikret en omkostningseffektiv vækst, og samtidigt muliggjort en vækst i antallet af varer, som markedsføres online. I 2016 blev en ny løsning lanceret, som sikrer, at de fysiske butikker fuldt ud kan udnytte webshoppens varelager i salgssituationen, ved at butikken kan tilbyde et bredere og dybere sortiment igennem en gnidningsfri online integration.”
“Imerco vil fortsat styrke og udbygge sin position, og åbner 2. marts 2017 en knap 600m2 stor butik på bedste placering i Helsingørs gågade samt i shoppingcentre, som er under opførelse i Vanløse (Kronen) og Esbjerg (Broen), således at kæden kommer op på 156 fysiske butikker inden udgangen af 2017. Herudover er der indgået aftale om flytning af butikken i Køge til et mere attraktivt lejemål. Imerco har deltaget på en række messer, og kædens satsning som wholeseller af sine Private Brands “Cathrineholm of Norway” samt “Erik Bagger A/S”, har resulteret i mere end 400 forhandlere udenfor Danmark,” afslutter Frederik Brønnum.