Nyt dansk rummotionsudstyr testet hos NASA
Imerco øger omsætningen med yderligere 100 mio. kr. og nærmer sig 1,7 mia. kr. Med en flot vækst i resultat før skat blev 2024 endnu et år med nye rekorder for Imerco.
Imerco, der er Danmarks største omnichannel butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør, offentliggør i dag årsresultat for regnskabsåret 2024.
– Omsætningen er igen i 2024 øget med 100 mio. kr. til 1.688 mio. kr. – hvilket er ny rekord og over forventningerne ved starten af regnskabsåret.
– Bruttoresultatet er øget med 57 mio. kr. til 780 mio. kr.
– Driftsindtjeningen (EBITDA) øges med knap 30 mio. kr. til 257 mio. kr.
– EBIT er øget med 61% til 89 mio. kr. Det svarer til en EBIT-margin på 5,3%, hvilket er på niveau med forventningerne ved starten af året.
– Resultat før skat er øget med 33 mio. kr. til 43 mio. kr.
– De frie pengestrømme er realiseret med 201 mio. kr., hvilket er en forbedring på 44 mio. kr. sammenlignet med 2023.
– Imercos egenkapital udgør 981 mio. kr., og egenkapitalandelen udgør 42%.
– Imercos digitale omsætning udgør 32% af den samlede omsætning. Den digitale omsætning fortsætter med at vokse, samtidig med at en stigende andel heraf eksekveres gennem butikkerne.
– Antallet af medlemmer i Imercos kundeklub, ImercoPlus, er øget til 1,9 mio.
Imerco sætter ny omsætningsrekord og styrker sin markedsposition
Imerco har gennem mange år investeret massivt i at udvikle sig til den førende omnichannel-detailhandler inden for kædens kategori. Uanset hvor og hvordan kunderne vælger at handle, er målet at levere den bedste kundeoplevelse. At denne strategi har båret frugt, blev tydeligt i 2023, hvor Imerco vandt E-handelsprisen som Danmarks Bedste Omnichannel-virksomhed i konkurrence med en række stærke detailhandlere. I 2024 blev Imerco endnu en gang nomineret til samme pris.
Administrerende direktør Frederik Brønnum udtaler: Vores strategi er den rette, og vi kan se, at den virker. De seneste år har vi oplevet tydelige resultater, og realiserede i 2024 en omsætning på 1.688 mio. kr., en stigning på yderligere 100 mio. kr. – svarende til godt 6%. Væksten er skabt både i de fysiske butikker og via vores digitale salgskanaler. Allerede fra regnskabsårets start oplevede vi markant fremgang i både omsætning og indtjening, og i 11 af årets 12 måneder lykkedes det os at opnå rekordhøj omsætning.
True Omnichannel – et manifest, der leverer resultater
– Hos Imerco har vi et manifest, der hedder True Omnichannel, og vi er kommet langt med at skabe et unikt samspil mellem vores fysiske butikker, den digitale handelsplatform imerco.dk og sociale medier. I dag udgør den digitale omsætning 32% af den samlede omsætning, hvoraf mere end halvdelen eksekveres gennem butikkerne i form af omnichannel-løsninger som Instore, Klik & Hent mv. Denne succes skyldes en stærk digital og datadrevet markedsføring, løbende udvikling af imerco.dk og Danmarks største sortiment i kategorien. Hertil kommer et fuldautomatiseret Autostore-lager, der sikrer hurtige leveringer og selvfølgelig det fintmaskede butiksnet og lokale forankring, hvor medarbejderne bringer det brede sortiment og alle leverancer helt ud til kunderne, forklarer administrerende direktør Frederik Brønnum.
Bæredygtighed i fokus
I 2024 igangsatte Imerco også arbejdet med Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Den første Dobbelt Væsentligheds Analyse (DMA) blev afsluttet ved årets udgang og danner grundlag for virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Arbejdet med CSRD er et vigtigt skridt mod øget gennemsigtighed og ansvarlighed.
– Disse initiativer er en central del af Imercos ambition om at reducere vores klimaaftryk og fremme en cirkulær økonomi. Vi er bevidste om vores ansvar og vil fortsat investere i løsninger, der gavner både vores kunder og miljøet, understreger administrerende direktør Frederik Brønnum.
Ambitiøse forventninger til 2025
Med et solidt fundament går Imerco ind i 2025 med store ambitioner.
– Regnskabsåret 2025 er startet positivt med høj vækst og fortsat indtjeningsfremgang. Imerco holder foden på speederen og vil fortsætte med at investere i bedre digitale løsninger, åbning og renovering af butikker, en forbedret kundeklub, dygtiggørelse af medarbejdere og et fortsat stigende vareudbud til attraktive priser til glæde for vores kunder. Vi forventer på den baggrund at øge vores markedsandele, og dermed opnå en øget indtjeningsgrad, fortæller administrerende direktør Frederik Brønnum.
Hos Imerco er det ikke kun forventningerne til 2025, der er høje, det er tempoet også:
– Hos Imerco er der kort fra idé til handling. Vi prøver kontinuerligt nye ting af, fra varegrupper og butiksopbygninger til lageroptimeringer og marketinginitiativer, så vi hurtigt og agilt kan optimere og gøre mere af det, der virker. Netop denne strategi kommer vi også til at køre efter i 2025, og det er vi sikre på, igen vil vise sig tydeligt i vores resultater, afslutter administrerende direktør Frederik Brønnum.
For yderligere oplysninger:
Administrerende direktør
Frederik Brønnum
Telefon: 43 20 10 00